Woerden. Van schattig stadje naar beleving in HollandCity.

31-10-2018

Onlangs was ik bij de gemeente Woerden. Ik was gevraagd door Woerden Marketing om een inspiratie- en activatieworkshop te geven over gastvrijheid in de binnenstad. De workshop stond al langer gepland, maar het belang werd nog eens extra onderstreept door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) dat net de week ervoor tijdens de Toerisme Top het rapport Perspectief 2030 lanceerde. In dit rapport geven ze aan dat richting 2030 een groei van 50% van het aantal internationale toeristen in Nederland is te verwachten. Hoe gaat Woerden een gastvrije beleving creëren voor al die gasten? Een uitdaging.

Toeristen komen om Amsterdam te bezoeken

Dat zorgt voor knelpunten – Amsterdam heeft nu al grote problemen – maar biedt ook kansen: meer steden en streken moeten op de kaart gezet worden als aantrekkelijke bestemming. Goed bedacht, maar werkt dat ook zo? Zo werd dat daar in Woerden ook aan de zaal voorgelegd. Stel je voor: je gaat naar Barcelona op citytrip. Je staat op het vliegveld en daar staat iemand die je aanspreekt: ‘Beste gast, u komt voor Barcelona, maar ik heb een hele leuke aanbieding in de regio, dus waarom gaat u niet naar de regio in plaats van naar Barcelona?’ Vrijwel iedereen zal bedanken. Je komt immers niet voor de regio, je komt voor Barcelona. Zo ook in Nederland. Mensen willen Amsterdam bezoeken, dat is waar ze voor komen.

Nederland als metropool met belevingen

Daarom heeft de NBTC het concept ‘HollandCity’ bedacht. Vanuit dat concept positioneren ze Nederland als een metropool met verschillende districten met een specifiek eigen karakter. Daarnaast zijn er allemaal verhaallijnen uitgedacht die een soort routes vormen door Nederland. Thema’s zijn Van Gogh, Vrijheid, Bloemen, Hanzesteden en ga zo maar door. Allemaal verhalen waarin ze Holland als stad, HollandCity, positioneren.

Hoe biedt je je gasten een gastvrije en verwelkomende ervaring?

Zo’n gemeente als Woerden, een heel leuk, schattig stadje in het Groene Hart, ziet ook al een stijging in hun bezoekersaantallen. Dat stijgt in dezelfde mate als de bezoekersaantallen van Nederland in het algemeen. We hebben nu al 13% meer toeristen in het land dan in 2017. Als dat 50% gaat worden, staan ze ook in Woerden voor een grote uitdaging. Hoe zorgen ze er nu voor dat ze al die bezoekers een beleving bieden die past bij de tijd maar die ook gastvrij en verwelkomend is? Hoe gaat Woerden een gastvrije beleving creëren voor hun gasten? Ook dat is klantgericht ondernemen maar dan net weer een beetje anders.

Nieuwsgierig?

Benieuwd hoe we jouw bedrijf – van bouwbedrijf tot sport- en leisureorganisatie en van zorginstelling tot woningcorporatie – kunnen helpen om klantgericht ondernemen écht te kunnen waarmaken? Klik hier om direct een afspraak te maken!

Plaats reactie