Waarom je organisatiekoers eigenlijk een mooi jongensboek moet zijn

3-05-2018

Een aantal weken geleden zijn we bij een grote woningbouwcorporatie op bezoek geweest. De vraag was heel concreet. “Wij willen toonaangevend zijn als het gaat om klantvriendelijkheid. Sterker nog, over een aantal jaar willen wij in de top 3 van de meest klantgerichte woningcorporaties staan. Kunnen jullie ons helpen?” Aan deze klantgedreven ambitie verbinden wij ons graag!

Weten

Op zo’n moment gaan we eerst met de directie om tafel zitten. Want we moeten Weten waar het over gaat. De directie had een heel duidelijk doel voor ogen, onderbouwd met keiharde cijfers. Daar gaat het vaak mis... medewerkers voelen zich niet aangesproken en betrokken en missen het verhaal...

In de top 3 van klantvriendelijkste organisaties staan is natuurlijk heel mooi. Maar wat betekent dat? Als je dit doel behaald hebt, wat zien we dan? Welk gedrag vertonen collega’s? Hoe praten de klanten dan over je? Hoe voelen zij zich? En wat is echt anders? Heel vaak kunnen organisaties deze vragen niet goed beantwoorden. De basis van een goed verhaal is het doorgronden van de basis vraag. Wij noemen dit 'echt weten'

Van feiten naar beleving

We beginnen daarom altijd met een aantal goede gesprekken. Het mooie is dat we meestal al snel van feiten en cijfers naar beleving gaan. In dit geval ging het gesprek niet meer over de Top-3 positie, maar over bewoners die weer regie hebben. En over medewerkers die met plezier naar hun werk gaan, in harmonie met zichzelf en hun collega’s. En dan gaat het gesprek over huurders die het ook leuk vinden om zelf initiatief te tonen, zich echt betrokken voelen en zich verbinden aan hun wijk

Van ambitie naar verhaal

Wij helpen organisaties met het herformuleren van ambities. Van grootste plannen naar kleine verhaaltjes. Allemaal verhaaltjes die samen een jongensboek vormen. Verhalen die de collega’s raken en binden aan de organisatie en de ingeslagen koers. Want collega’s willen zich niet verbinden aan feiten en cijfers, vaak kunnen ze dit ook helemaal niet. Collega’s willen zich verbinden aan het verhaal van de organisatie.

Samenwerking met collega’s

Samen met de directie schrijven we een boek. En met dit boek onder onze arm gaan we de organisatie in. We gaan op alle niveau’s in de organisatie met de collega’s in gesprek. Wat voelen ze bij dit verhaal? Roept het bijvoorbeeld weerstand op? En wat hebben zij nodig om hier invulling aan te geven? Samen met de collega’s bepalen we hoe we dit verhaal, de missie en de visie naar buiten toe gaan uitdragen.

Een van de belangrijkste dingen daarbij is vertrouwen. Er moet vertrouwen vanuit de directie naar de collega’s toe zijn. De directie bepaalt dan wel de koers, maar de medewerkers hebben de expertise om de juiste koers te gaan varen... dit betekent vertrouwen en loslaten! Maar nog belangrijker is het vertrouwen vanaf de werkvloer naar de directie toe. Voelen zij zich ondersteund door de directie en het management om deze koers echt te gaan varen?

Gesprek aangaan

Om te weten moet je in dialoog gaan en verbinden. Met collega’s, partners, klanten en opdrachtgevers. Alleen dan is het mogelijk om te verhelderen wat je wilt en wat je nodig hebt om dit bereiken. Wil je meer weten over ons Echt Waarmaken kompas en de mogelijkheden van Echt Waarmaken? We denken graag mee. Ook kan je ons blog blijven volgen. Volgende keer vertellen we meer over het betrekken van collega's. En wat dit met scharrelen te maken heeft.

Plaats reactie