Hospitality ingewikkeld? Niet zolang je uniek blijft

15-08-2018

De afgelopen weken ben ik door een andere bril naar steden gaan kijken. Dat komt onder andere door een nieuwe opdracht voor de gemeente Zoetermeer. Zij doen mee aan de landelijke Pilot Gastvrije Binnenstad, waar 4 steden voor zijn geselecteerd. Zoetermeer is een van de steden! Door te investeren in gastvrijheid willen we met dit programma de sociale meerwaarde van de Nederlandse binnensteden terugbrengen.

Vlak na de opstart van dit programma stapte ik in mijn camper voor een reis door een deel van Europa. We kwamen in Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië.

Ik heb de prachtigste plekken gezien, maar wat wel direct opvalt is dat je veel van hetzelfde vindt op veel plekken...

Een stad in Europa liet daarentegen zien dat het ook anders kan.

Veel van hetzelfde

Voor veel lezers moet dit een bekend beeld zijn. In de stadjes waar je binnenrijdt, of het nu in Oostenrijk is of in Slovenië vind je veel van hetzelfde. Dit zijn bijvoorbeeld de kraampjes met olijven, de kraampjes met kraaltjes en armbandjes en de hennatatoeages. Het is een bekende succesformule waar blijkbaar nog steeds veel mensen op af komen. Wat in veel steden ontbreekt is het unieke karakter. Als ik in een nieuwe stad kom wil ik weten wat deze stad kenmerkt, uniek en bijzonder maakt. En dit vond ik in Ljubljana.

Regen op een hete dag

Ljubljana is sowieso een pareltje en het bezoeken waard, maar wat ik middenin deze stad aantrof zorgde voor een aangename verrassing. Ik liep door de grote winkelstraten met alle bekende merken, liep door kleine straatjes met unieke boetiekjes en gallerijen totdat ik op een groot plein aankwam. Het was een stralende dag, maar midden op dat plein regende het.

Op het plein had de lokale bevolking allemaal leidingen gespannen, kleine leidingen waar water uit kwam. En daarbij stond een groot bord met de tekst: Wij zorgen voor ons eigen klimaat.

Het was ontzettend warm en en een verrassend initiatief zoals dit biedt bezoekers aan de stad niet alleen de nodige verkoeling. Het zorgt er ook nog eens voor dat mensen over je praten. Op het gebied van city-hospitality is dit een prachtig voorbeeld. Het is bijzonder en past bij deze tijd.

Gratis ijs in Breda

Een ander mooi voorbeeld. Van de week verscheen een artikel in de krant over Breda. Ze gaan daar ijsjes uitdelen omdat het zo ontzettend warm is. Alleen de aankondiging al roept een enorme tegenbeweging op. Mensen vragen zich af: “Is dit echt voor iedereen?” en “Wat als ik twee ijsjes neem?” Over het initiatief wordt gepraat! En de gemeente reageert op een bijzonder gastvrije manier "kom gewoon een ijsje halen, er is genoeg voor iedereen!" Het is gewoon warm en we willen voor verkoeling zorgen, iedereen krijgt een ijsje. Laten we met elkaar van dit moment genieten.

Pizza eten met de burgemeester

Of een klein dorp in Zuid-Frankrijk waar een burgemeester elke vrijdag pizza gaat eten met de inwoners van het dorp. Het is een prachtig initiatief. Hij laat een hele stapel pizza’s komen en midden op het dorpsplein is iedereen welkom om aan te schuiven. Er ontstaan nieuwe connecties en gesprekken. Over sociale meerwaarde gesproken.

Hospitality op zijn eenvoudigst

Dit zijn een aantal initiatieven die een stad beter leefbaar maken, zorgen voor connectie en sociale meerwaarde. Hospitality hoeft niet ingewikkeld te zijn, het zit hem in de kleine dingen. Maak contact met de mensen om je heen, luister naar elkaar en zorg voor verbondenheid met elkaar en met de stad.

Het zijn een aantal mooie voorbeelden waardoor ik weer vol inspiratie aan het werk ga.

Plaats reactie

Comments

  • Piet Hekker 11 months ago

    nog geen!