Een gastvrije glimlach moet je klantgericht organiseren

21-08-2017

In vele facilitaire organisaties is gastvrijheid opgeklommen op de ladder… In de plannen komt vaak het woord gastvrijheid voor. We vinden het belangrijk en vinden dat onze mensen gastvrij moeten zijn. Bij doorvragen moet het niet te veel geld of tijd kosten, mensen moeten het wel een beetje in zich hebben horen we vaak.

Maar wat doen we dan met al die mensen die het misschien wel in zich hebben, maar niet zo laten zien? Wat gebeurt er nu eigenlijk als mensen dat gastvrije gedrag wel laten zien?


In een facilitaire organisatie waar ik al een tijdje meeloop gebeurde het volgende. Het facilitaire team is enthousiast geworden en we zijn aan de slag gegaan met hoe we nu nog gastvrijer kunnen zijn. Dit team krijgt al een dikke 8 van hun collega’s! De drive om het nog beter te doen moest even aangewakkerd worden, maar we gingen vol goede moed aan de slag. Wanneer we gastvrij zijn, overtreffen we de verwachtingen van onze gasten; we doen onverwachte dingen. We zijn pro-actief en daadkrachtig! Samenwerken doen we op basis van plezier en enthousiasme. Allemaal waar en logisch voor iedereen. Maar wat blijkt; na even doorvragen geeft dit team aan dat ze geen goede telefoonlijsten hebben en dus helemaal niet zo daadkrachtig kunnen zijn. Ze voelen zich afhankelijk van andere afdelingen. Hun collega’s zijn onvindbaar dat maakt het lastig de gasten die voor hun collega’s komen zich welkom te laten voelen. Een duidelijk punt, de basis moet op orde! Toen we dit punt aankaartten, bleek het niet zo eenvoudig op te lossen. Gegevens kunnen niet gedeeld worden, omdat dit privacygevoelig is. Dat is de regel. Huh?

Vaak willen de medewerkers wel, ze zien echt de toegevoegde waarde om gastvrij te zijn. Ben je als organisatie ook in staat om procedures en regels (snel) te veranderen zodat de medewerkers echt gastvrij kunnen zijn?

Gastvrijheid kent geen toverstafje; het is het vermogen om echt vanuit de mens te denken. Soms een beetje boerenlogica, vaak veel inlevingsvermogen en vooral energie en daadkracht om echt het verschil te willen maken met je eigen mensen!

Nieuwsgierig? We vertellen je er graag meer over!

Bij ons staat de koffie klaar! Klik hier om direct een afspraak te maken!

Monique van den Heuvel
Echt Waarmaken

Plaats reactie