Columns

Dé valkuil voor je (bouw)bedrijf: blijven hangen in oude patronen die niet meer werken

Geplaatst op: 07-06-2019

In ons vorige blog gebruikten we de kinderfiets met zijwieltjes als metafoor voor de manier waarop bedrijven succesvol veranderingen binnen hun...

Lees meer »

Als je niet ophoudt met dát wat je gisteren bedacht hebt, dan doe je morgen nog steeds precies hetzelfde

Geplaatst op: 27-05-2019

Hoe je een kind leert fietsen? Door te steunen en tegelijkertijd uit te dagen. Elke ouder kent dat gevoel van met je kind mee rennen naast dat...

Lees meer »

Rotterdam The Hague Airport zet actief in op waarmaken klantbeloften

Geplaatst op: 16-05-2019

'Samen met mijn team ben ik er verantwoordelijk voor dat mensen onze luchthaven bezoeken, er graag blijven én willen terugkomen.' Aan het woord...

Lees meer »

Ook grote bouwbedrijven werken actief aan het nakomen van klantbeloftes...

Geplaatst op: 24-04-2019

'Mensen zeggen nogal eens 'ja' op een vraag, puur om van het gezeur af te zijn. Niet echt handig, want daarmee ondermijn je je eigen kracht....

Lees meer »

Dit is het geheim van een goede relatie met je collega's

Geplaatst op: 10-04-2019

Wanneer jij goed in je vel zit, omdat alles op rolletjes loopt dan ben je als vanzelf een prettig mens om bij in de buurt te zijn. Je kunt het ook...

Lees meer »

Krachtige klantmagneet worden? Dat kan jouw bedrijf ook. Zó pak je het aan!

Geplaatst op: 20-03-2019

Je hoort direct of iemand met een glimlach de telefoon opneemt, of last heeft van het maandagochtendgevoel. Wanneer je dat eenmaal beseft kijk je...

Lees meer »

Zwemles deel 2: zó worden jouw klanten fans en blijven ze dat...

Geplaatst op: 06-03-2019

Weet je nog, ons verhaal van twee weken geleden, over die moeder, de zwemles op woensdagmiddag en een óvervolle parkeerplaats? We beloofden je de...

Lees meer »

Over zwemles en echte aandacht: help jouw bedrijf aan belachelijk tevreden klanten

Geplaatst op: 20-02-2019

Jáááh, als je het zó zegt, dan is het eigenlijk hartstikke simpel. Het is dé opmerking die we bij menig bedrijf beluisteren als we praten...

Lees meer »

Zó geven de mensen van station Utrecht Centraal échte aandacht aan hun bezoekers...

Geplaatst op: 07-02-2019

'Even spontaan iemand aanspreken die non-verbaal een vragende houding laat zien. Of nét dat beetje extra aandacht geven aan het beantwoorden van...

Lees meer »

Zó zorg je ervoor dat klanten razend enthousiast over jouw bedrijf praten

Geplaatst op: 23-01-2019

'Wanneer je aandacht tot de kern toe afpelt, dan gaat het in basis over twee mensen: over de klant en over jezelf. En je voelt natuurlijk diréct...

Lees meer »

Even terugkijken en dan hop, opstropen maar die mouwen...

Geplaatst op: 10-01-2019

Ja hoor, het is zover! Het nieuwe jaar is ein-de-lijk van start! En wat is het jaar dat achter ons ligt weer ongelofelijk snel voorbij gevlogen....

Lees meer »

Even knipperen... en het jaar is alweer voorbij!

Geplaatst op: 24-12-2018

Weet je nog, hoe druk je was met het maken van ambitieuze plannen voor dit jaar? Nóg klantgerichter worden, je team op scherp zetten en continue...

Lees meer »

Vólop kansen voor verbeteren hospitality-level van de facilitaire sector

Geplaatst op: 12-12-2018

Wanneer je als bedrijf zégt dat je zo gastvrij bent, dan moeten de mensen op de werkvloer wél weten waar je het over hebt. En dat vraagt om meer...

Lees meer »

Wat we kunnen leren van Coldplay

Geplaatst op: 27-11-2018

De meeste ondernemers zullen het erover eens zijn: je bedrijf draait om de klant. Zonder de klant geen omzet, dus we kunnen er met zijn allen maar...

Lees meer »

Zorg voor je medewerkers, dan volgt de zorg voor je klant vanzelf

Geplaatst op: 14-11-2018

Een paar weken geleden belde een zorginstelling. Eerder hadden we een hospitalitytraject begeleid bij deze instelling, maar het ging ze nu om iets...

Lees meer »

Woerden. Van schattig stadje naar beleving in HollandCity.

Geplaatst op: 31-10-2018

Onlangs was ik bij de gemeente Woerden. Ik was gevraagd door Woerden Marketing om een inspiratie- en activatieworkshop te geven over gastvrijheid...

Lees meer »

Subculturen onder mensen (en apen)

Geplaatst op: 17-10-2018

In ons vorige blog hebben we het al kort gehad over de perspectieven en hoe ontzettend belangrijk deze zijn voor een organisatieverandering. Een...

Lees meer »

Wat ik leerde tijdens een slaperig moment bij een hoogleraar

Geplaatst op: 08-10-2018

Een van de grootste kopzorgen bij een organisatieverandering is de cultuur. Dit kan de cultuur binnen een organisatie zijn, maar ook een van de...

Lees meer »

Processen op orde maar geen resultaat? Let hier eens op!

Geplaatst op: 20-09-2018

Regelmatig komen we bij bedrijven over de vloer waar prachtige concepten en processen zijn uitgewerkt, maar het resultaat niet zichtbaar is. Er...

Lees meer »

Durf jij Cool Blue uit te dagen?

Geplaatst op: 05-09-2018

Deze opmerking op zich is al heel bijzonder, want wat zegt dat over de organisatie als klantgedreven werken niet lukt? Doe je jezelf niet veel te...

Lees meer »

Hospitality ingewikkeld? Niet zolang je uniek blijft

Geplaatst op: 15-08-2018

De afgelopen weken ben ik door een andere bril naar steden gaan kijken. Dat komt onder andere door een nieuwe opdracht voor de gemeente...

Lees meer »

Hoe je met coaching een caravan door een doodlopende straat krijgt

Geplaatst op: 12-07-2018

Wat heeft een caravan in een doodlopende straat met teamcoaching te maken? In eerste instantie niet zoveel, totdat de caravan daar vandaan krijgen...

Lees meer »

Durf jij voor een zesje te gaan?

Geplaatst op: 28-06-2018

Als het gaat om klanttevredenheid wil iedereen een 10 halen. De meeste organisaties vinden klanttevredenheid belangrijk en zijn dan ook bereid om...

Lees meer »

Hé manager! Loop je achter de feiten aan?

Geplaatst op: 13-06-2018

Heb je wel eens een klacht op je bureau gehad? En heb je deze vervolgens netjes afgehandeld? Of heb je zelfs een klachtenprocedure ingericht? Dan...

Lees meer »

echt-waarmaken-Wil-jij-het-Echt-Waarmaken

Wil jij het Echt Waarmaken? Begin dan met deze 3 stappen

Geplaatst op: 30-05-2018

Werken aan een klantgedreven organisatie kan op verschillende manieren. Je kunt natuurlijk een training organiseren en op die manier de boel flink...

Lees meer »

Wil jij ook scharrelruimte voor collega’s creëren?

Geplaatst op: 16-05-2018

De afgelopen jaren zijn veel organisaties, van groot tot klein, naar binnen gekeerd en steeds meer op resultaat gaan sturen. Vaak is dit geen...

Lees meer »

Waarom je organisatiekoers eigenlijk een mooi jongensboek moet zijn

Geplaatst op: 03-05-2018

Een aantal weken geleden zijn we bij een grote woningbouwcorporatie op bezoek geweest. De vraag was heel concreet. “Wij willen toonaangevend...

Lees meer »

De ultieme verbinding ontstaat door een glimlach

Geplaatst op: 19-04-2018

Een paar weken geleden stond ik ontzettend in de file. Ik baalde als een stekker, omdat ik wist dat ik te laat ging komen bij mijn opdrachtgever....

Lees meer »

Klanttevredenheid verhogen? Begin bij je collega’s!

Geplaatst op: 04-04-2018

Wil jij je klanten echt elke dag verrassen? Begin dan eens bij je collega’s. Want als jouw collega’s met plezier naar hun werk gaan, voelen je...

Lees meer »

Een gastvrije glimlach organiseren

Geplaatst op: 21-08-2017

In vele facilitaire organisaties is gastvrijheid opgeklommen op de ladder… In de plannen komt vaak het woord gastvrijheid voor. We vinden het...

Lees meer »

Hoe maak je het waar?

Geplaatst op: 30-05-2017

“Hoe ga ik dit nu waarmaken…!” “Ik heb mijn plannen vertaald en gedeeld met het MT, heb ze enthousiast gekregen en ze zijn akkoord gegaan...

Lees meer »

De klant bepaalt de koers

Geplaatst op: 05-05-2017

“Echt waar, dit kompas wijst niet naar het Noorden”. “Waar wijst het dan wel naartoe?” “Het wijst naar dat wat je het meeste wilt in...

Lees meer »

Bumpy road

Geplaatst op: 29-01-2017

Een weg vol met hobbels, kuilen en onverwachte bochten... zo startte ik mijn jaar. Het nieuwe jaar vol met plannen en ideeën totdat mijn vader...

Lees meer »

Klantgedreven voornemens

Geplaatst op: 22-12-2016

In zo'n week als deze zijn we vooruit aan het kijken, op naar nieuwe avonturen. Ieder jaar begint weer met een zo goed als lege agenda, wordt deze...

Lees meer »

Verschillende inzichten op gastvrijheid

Geplaatst op: 17-11-2016

Met deze vraag gingen Erik van Straaten van het gastvrijheidsspel en ik het gesprek aan met tientallen bezoekers aan de Dag van de Gastvrijheid....

Lees meer »

Mensgericht door teambuilding

Geplaatst op: 26-10-2016

Teambuilding in de Ardennen? Heeft u dat weleens gedaan? Ik herinner me mooie dagen in de Ardennen met verschillende gezelschappen. De verhalen...

Lees meer »

Hospitality mentality waarmaken

Geplaatst op: 29-09-2016

Ik heb een mooi verhaal over een tas, hakken, een hoge stoeprand, haast en dan... onderuit. Plat op straat lag ik. Helaas geen publiek, dus...

Lees meer »

Gastvrijheid, klantreis en tegenstellingen

Geplaatst op: 30-08-2016

Mijn dochter is naar de middelbare school en daar hoort natuurlijk een mooie mobiel bij. Het zal toch maar gebeuren dat ze niet bereikbaar is…...

Lees meer »

Op naar nog meer gastvrijheid!

Geplaatst op: 07-08-2016

De vakantie zit er voor mij weer op… we gaan vooruitkijken naar wat de komende periode. Traditiegetrouw sluiten we iedere vakantie af met een...

Lees meer »

Kijk eens naar buiten...

Geplaatst op: 13-07-2016

Buienradar en vele andere weer apps beïnvloeden ons dagelijks leven. Een mooi voorbeeld van vandaag; mijn zoon is een bootje aan het opknappen...

Lees meer »

Dromen... Klantgericht of Mensgericht?

Geplaatst op: 04-07-2016

Ik droom, jij ook? Als kind droomde ik al van mooie reizen, de wereld verkennen. Andere gewoonten, andere manieren, ander eten, andere geuren....

Lees meer »